donderdag 22 maart 2012

Bloempotten met Lavandula stoechas -Kuiflavendel

Ik wilde ze al jaren, Dolly tubs. Een Dolly tub is een oude waston uit Engeland. Ze werden rond 1900-1920 gebruikt om in te wassen. Ze zijn gemaakt van zink en hebben een bolle vorm, met ribbels.
Toen ik via Marktplaats er twee op het oog kreeg, besloot ik ze eindelijk te kopen. Helaas moest ik er helemaal voor naar Maassluis, 2 uur heen en 2 uur terug ;(  Mijn man verklaarde me voor gek, maar ik moest en zou ze nu hebben. Zo gezegd, zo gedaan. Maar met het ophalen van de twee tonnen was ik er nog niet. Om ze enigzins te beschermen vond ik dat er een binnenpot in moest. Een bevriende hovenier René kon mij gelukkig helpen aan twee grote passende plastic bloempotten. Daar moesten weliswaar de hengsels nog af, maar René heeft dat met een haakse slijper perfect voor mij gedaan. En vandaag heb ik de Dolly Tubs beplant met Lavandula stoechas, oftewel Kuiflavendel. Waarvan hieronder een fotoverslag. Kortom, het leek zo eenvoudig, maar het was al met al toch een heel project. Maar, al zeg ik het zelf, wel een heel geslaagd project. Toch??



Benodigdheden

Gaatjes boren in de bodem. Wel zonde:(

Stukjes leisteen eronder voor de afwatering

Bakstenen in de Dolly tub, ter ondersteuning van de bloempot

Kleikorrels onderin plastic bloempot

Stukje worteldoek en daarop potgrond

Plantjes er in!

Klaar :)

5 opmerkingen:

  1. Dit is zeker de moeite waard! Wat mooi!
    fijne dag
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige zinken potten!

    Je moest er behoorlijk wat moeite voor doen, maar ze zijn het zeker waard.

    Deze met ribbels staan wel in het blad van JDL, maar dan zijn ze wel behoorlijk duur.
    Ikzelf heb ook lavendel in een zinken wasteil en wasketel staan, ik hoop dat ze dit jaar het net weer zo mooi doen als vorig jaar.
    Ik heb geen aparte pot in het zink gedaan, wel gaten en kleikorrels, is dat een probleem?

    Fijne avond!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige potten en nog wel beplant met lavendel!
    Nou ze waren het ritje meer dan waard! Ik heb hier ook een aantal zinken voorwerpen staan! Lente kan voor mij niet vroeg genoeg beginnen!

    Liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Loes,

    In principe moet zink natuurlijk goed tegen water kunnen, maar ik heb wel eens foto's gezien van roestige Dolly Tubs. Omdat ik toch een beetje zuinig ben op mijn Dolly Tubs, hoop ik maar dat ze niet gaan roesten. De aparte pot heb ik erin gedaan om het contact met vochtige aarde zo veel als mogelijk te vermijden, ook de gaatjes onderin en de leisteentjes voor afwatering hebben allemaal tot doel water zo snel mogelijk af te voeren. Allemaal in de hoop nog lang van de Tubs te kunnen genieten!
    Groetjes, Anja

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, dat project is zeker geslaagd...prachtig!!!
    Ik vind je Dolly's ook geweldig, al zou ik het er denk ik niet voor over hebben om zo lang en ver te rijden.
    je moest ze toch wel heeeel graag willen.

    BeantwoordenVerwijderen