maandag 18 juni 2012

Koperen ringen tegen slakken

Binnenkort ga ik weer naar de kweker om plantjes te halen. Ik neem 3 Delphinium 'Summer Skies' voor mijzelf mee. Ik vind Riddersporen zo prachtig! Alleen de jonge plantjes worden in mijn tuin altijd opgevreten door slakken. Daarom ook maar eens koperen ringen besteld bij Kopersporen.

Koper beschermd de gevoelige planten tegen slakken. Als slakken in contact komen met het koper voelen ze een klein elektrisch schokje, waardoor ze zich terugtrekken. Ze klimmen niet over de ring heen. 
De ring doodt de slakken dus niet, zodat de vogels en padden ook blij zijn. Het koper kan zijn effect verliezen na oxidatie (dan wordt het koper groen), dus af en toe moet de oxidatie weggeschuurd worden. Om te voorkomen dat de slakken toch over de ring heen kunnen komen, natuurlijk regelmatig even controleren of de bladeren van de te beschermen plant de grond niet raken en ook even letten op overhangende buurplanten!
De koperen ringen zijn niet goedkoop, maar zijn ambachtelijk in Nederland gemaakt en gaan een leven lang mee. Bovendien is het heel milieuvriendelijk! En hoef je niet elk jaar slakkenkorrels of iets dergelijks te kopen! De hoogte van de ringen is 5 cm. De te verkrijgen diameters: 10, 15, 20 en 30 cm, en ze zijn onderling koppelbaar.
Mijn ervaringen met de koperen ringen zal ik ter zijner tijd nog wel eens beschrijven. Ik ben nu hoopvol dat ik binnenkort weer prachtige Delphiniums in mijn tuin heb staan!



8 opmerkingen:

  1. Vorig jaar zijn onze hosta's helemaal opgevreten. Slakkenkorrels vind ik ook geen oplossing, maar koper lijkt me een uitkomst. Wij hebben de hosta's in groepen bij elkaar staan. Kopertape is misschien een goedkoper alternatief. Het is verkrijgbaar in rollen van 5 meter en het is op een houten of rubberen afboording te bevestigen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook een goed idee!! Dan kan je de ring zo groot maken als je zelf wil. De tape kan overigens ook om bloempotten worden geplakt. Groeten, Anja

      Verwijderen
  2. Gelukkig hebben we hier weinig last van slakken! Ik kom ze erg weinig tegen.
    Ik denk dat het klimaat hier wat te droog is!
    O, ik ben ook gek op riddersporen!! Ga ze zeker volgend jaar ook uitzaaien of planten!
    Ik vind de kleuren vaak zo prachtig!

    Liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De kopertape is heel dun en functioneert vooral het eerste jaar goed. Daarna gaat de kleefkracht eraf en wordt het bruinig / groen. Deze oxidatie kan je er niet afschuren...
    Ik ben benieuwd naar je ervaringen, Anja; ik heb vorig jaar zowel de tape als de koperranden gekocht. Ik vroeg me al af wat de werking was als het oxideerde....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Anja, bedankt voor de tip zeg. Heb ooit Hosta's gehad, allemaal opgevreten door de slakken en nooit geen Hosta's meer gekocht. Dit geeft toch weer moed;-).

    Groetjes,
    Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Ellen,
    Wel even opletten, want Hosta-bladeren kunnen buiten de ring naar beneden hangen en de grond raken. Dan is er een brug, en blijft er nog niet veel over van de mooie Hosta. Er zijn overigens ook Hosta's die iets minder gevoelig zijn voor slakkenvraat, zoals Hosta 'Devon Green', 'Sagae', 'Elegans' en 'Sum and Substance'.
    Groeten, Anja

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Anja.... you are right, snails love young plants, shoots and leaves. I remembered our stay in Putrajaya, really full of snails, and how they love marigolds. They really can clean up the whole young plants in one night!. Over here we used small granular pellets, placed around plants. Snails will die upon contact.

    bangchik and kakdah
    Malaysia

    BeantwoordenVerwijderen