vrijdag 18 november 2011

Tuintrends en duurzaamheid

De Stichting Tuinpromotie Nederland komt elk jaar met de nieuwste tuintrends. Doel van deze stichting is het promoten van (het genieten van) de tuin en tuinieren. Ook ik vind het natuurlijk leuk om te zien welke trends weer in de tuin te zien zullen zijn. Dit jaar zijn de begrippen 'natuur' en 'duurzaamheid' de zaken waar het om draait. Een duurzame tuin... ik ga ervoor.... maar hoe staat de duurzame tuin nu in relatie met tuintrends!?! Ik lees in het blad 'Buitenleven' dat de buitenkeuken helemaal 'UIT' is, en ook zwarte loungesets, strakke meubels van kunststof en bestraatte tuinen (heb ik nooit 'IN' gevonden) zijn niet meer van deze tijd. 'IN' is nu een veranda, een tafel met stoelen en meubels van doorleefd teak. Dus zet die peperdure buitenkeuken en wicker loungeset maar op Marktplaats, want die zijn niet meer 'IN'. Wat een onzin... en dat allemaal onder de noemer 'duurzaam'!?!
Ik vind al jaren dat we niet te veel moeten meegaan met de trends. Tuinen en trends gaan naar mijn idee maar beperkt samen. In de huiskamer kan je in een halve dag een muur een trendy kleur geven, maar planten hebben jaren nodig om tot wasdom te komen en een gemetselde muur breek je ook niet zo maar af. Kleinere dingen kan je natuurlijk best veranderen, een andere kleur kussens, of de eenjarigen in een pot nu eens knal roze in plaats van wit... maar de basis moet in de tuin goed zijn, ook over 10 jaar. Dus mijn motto...  Niet te veel meegaan met tuintrends, ga uit van je eigen smaak, die gaat jaren mee, en da's pas duurzaam!!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten